«Пацієнт має право: що таке профілактика і чому це не лише право, а й обов’язок кожного»
«Пацієнт має право: що таке профілактика і чому це не лише право, а й обов’язок кожного»
Право на медичні профілактичні заходи є одним із основних прав пацієнтів, гарантованих законодавчо. Це означає, що держава зобов’язується створювати такі умови, щоби захистити своїх громадян від хвороб.
МОЗ України змінює систему, популяризує здоровий спосіб життя та відбудовує систему, спрямовану на захист, охорону здоров’я, яка є одним із головних пріоритетів держави. Завдяки великій трансформації системи охорони здоров’я, яку зараз впроваджує команда МОЗ України, саме профілактика і рання діагностика стають ключовими в цій сфері.
Нинішній курс передбачає орієнтацію не на хвороби, а на здоров’я кожного конкретного пацієнта.
Водночас проходити профілактичні медичні огляди і робити щеплення – це не лише право, а й обов’язок кожного пацієнта, який закріплений Законом України «Основи законодавства України про охорону здоров’я». У ст. 10 цього закону – «Обов’язки громадян у сфері охорони здоров’я» — зазначається:
Громадяни України зобов’язані:
-
піклуватися про своє здоров’я та здоров’я дітей, не шкодити здоров’ю інших громадян;
-
у передбачених законодавством випадках проходити профілактичні медичні огляди і робити щеплення;
-
вживати передбачених Законом України «Про екстрену медичну допомогу» заходів для забезпечення надання екстреної медичної допомоги іншим особам, які знаходяться у невідкладному стані;
-
виконувати інші обов’язки, передбачені законодавством про охорону здоров’я.
Адже це – персональний захист і безпека для оточуючих.
Медичні профілактичні послуги кожен українець може отримати у свого сімейного лікаря чи педіатра. Зі своїм лікарем можна проконсультуватись з будь-якого питання, пов’язаного зі здоров’ям.
Як пацієнт може впевнитися, що його права не порушено
Лікар оглянув вас чи дитину перед щепленням, і ви отримали відповіді на всі питання щодо вакцинації, які вас цікавлять.
Лише після цього ви маєте підписати інформовану згоду на щеплення, засвідчивши, що отримали повну інформацію про процедуру щеплення.
Порада для пацієнта: підготуйтеся до консультації та складіть список питань, що вас турбують. Лікар розкаже про вакцину, можливі реакції організму на щеплення та порадить, як користуватися жарознижувальними препаратами, якщо в дитини підвищиться температура тіла. Дізнайтеся, у якому випадку слід звернутися до лікаря та коли потрібно робити наступне щеплення.
Профілактичні щеплення повинні проводитися при дотриманні санітарно-протиепідемічних правил і норм, лише одноразовими або самоблокувальними шприцами відповідно до наказу МОЗ України від 16.09.2011 р. № 595 «Про порядок проведення профілактичних щеплень в Україні та контроль якості й обігу медичних імунобіологічних препаратів».
Звертаємо увагу на те, що вакцину ніколи не повинні вводити у сідницю. Якщо вакцина потрапить у жировий прошарок, імунітет може не сформуватися. Якщо зачепити голкою сідничний нерв, це може призвести до больового синдрому та інших порушень.
Вводити вакцину можуть лише медичні працівники (лікар, фельдшер, молодший спеціаліст з медичною освітою). Контролювати придатність вакцини можуть також і батьки — наприклад, перевірити колір термоіндикатора на флаконі вакцини (світліший колір квадрату в центрі кола на флаконі свідчить про те, що вакцина зберігалася при оптимальному температурному режимі і придатна для використання).
Після проведення щеплення медпрацівники мають спостерігати за станом здоров’я дитини чи дорослого, які вакцинувалися, впродовж терміну, вказаного в інструкції для застосування вакцини. Зазвичай це 30 хв.
Медичні протипоказання до проведення щеплень визначені наказом МОЗ України «Про порядок проведення профілактичних щеплень в Україні та контроль якості й обігу медичних імунобіологічних препаратів» від 16.09.2011 р. № 595 й зазначені в інструкції для застосування вакцини.
Відмовляючись від вакцинації, пацієнти повинні усвідомлювати смертельні ризики, які створюють для себе, своїх дітей, оточуючих.
Саме тому факт відмови від щеплень обов’язково з позначкою про те, що медичним працівником надані роз’яснення про наслідки такої відмови, підписується як громадянином (при щепленні неповнолітніх – батьками або іншими законними представниками, які їх замінюють), так і медичним працівником.
Право на медичні профілактичні заходи закріплено в Європейській хартії прав пацієнтів, у ст. 1 якої йдеться, що «кожна людина має право на належне медичне обслуговування, спрямоване на попередження захворювання».
Відповідні права прописані й у Конституції України, Законі України «Основи законодавства України про охорону здоров’я», Цивільному кодексі України.
Що робити пацієнту, якщо його права порушують:
зверніть увагу медичного працівника, що ваші права гарантовані законами України і Конституцією;
якщо не вдалося владнати ситуацію, зверніться до головного лікаря із письмовою заявою/скаргою і попросіть її зареєструвати (в такому разі вам зобов’язані надати відповідь);
якщо не вдалося владнати ситуацію, зверніться у департамент/управління охорони здоров’я у вашій області із письмовою заявою/скаргою і попросіть вхідний номер (це допоможе дізнаватися хід розгляду вашого питання);
якщо не вдалося владнати ситуацію, зверніться на гарячу лінію місцевих органів виконавчої влади;
якщо не вдалося владнати ситуацію, зверніться на гарячу лінію Уряду за телефоном 1545.
Нагадуємо, що реалізувати своє право на безоплатну правову допомогу громадяни можуть звернувшись до Бродівського бюро правової допомоги яке знаходиться за адресою: м. Броди, вул. Щурата, 8, тел.(03266) 2-51-13, 2-51-46.